دسته‌بندی نشده

انتخاب جوراب ورزشی باتوجه به نوع فعالیت

در بیشتر فعالیت‌های ورزشی (دو، فوتبال، پیاده روی و…) پا قهرمان اصلی هر حرکت است. همه ما می‌دانیم که انتخاب کفش مناسب برای جلوگیری از آسیب و بهبود عملکرد ورزشی ضروری است. اما جوراب‌ ورزشی چطور؟ آیا آن‌ها هم برای ورزشکاران مهم هستند؟ آیا جوراب‌ ورزشی باید با توجه به هر فعالیت متفاوت باشند؟

در این مقاله به بررسی انواع جوراب‌های ورزشی باتوجه به کاربرد آن‌ها و همچنین مواد مناسب‌تر برای سلامت پاها می‌پردازیم.

اهمیت جوراب را دست کم نگیرید

یک اشتباه بسیار رایج در میان ورزشکاران این است که کفش‌های اسکی یا کوه‌نوردی خود را با نهایت دقت انتخاب می‌کنند و سپس در هنگام خرید جوراب ورزشی بسیار سهل انگارانه و صرفه‌جویانه عمل می‌کنند. راحتی پا فقط به انتخاب کفش مناسب نیست! راحتی پاها به رعایت سه مورد کفش، کفی و مهم‌تر از همه، جوراب ورزشی مناسب بستگی دارد. فراموش نکنید که جوراب‌ها اولین لایه‌ای هستند که با پوست شما در تماس هستند.

ویژگی‌های مختلفی که یک جوراب ورزشی مناسب را توصیف می‌کند به شرح زیر است:

  • تنظیم حرارت، از طریق تنفس و توانایی مدیریت جریان گرما؛
  • راحتی، به ویژه از طریق مواد تشکیل دهنده؛
  • محافظت از پاها؛
  • مقاومت در برابر سایش و دوام بالا؛
  • فنی بودن؛

آگاهی از این ویژگی‌ها باعث می‌شود در زمان خرید جوراب مطالبه‌گر، متفکر و روشنفکر باشید. در هنگام خرید جوراب ورزشی بسته به فعالیت، سطح و استفاده خود، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • ترکیب، از نظر مواد استفاده شده در جوراب؛
  • ضخامت بافتنی و نوع دوخت؛
  • موقعیت درزها؛
  • درجه فشرده‌سازی؛
  • اندازه و طول (متوسط، کوتاه یا بلند)

انتخاب سایز مناسب

در بیشتر مواقع لازم نیست مدلی با سایز خاص را انتخاب کنید، بلکه می‌توانید از میان طیفی از سایزهای مختلف بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر اندازه متوسط هستید، از جوراب‌های کوچک‌تر استفاده کنید، زیرا منسوجات با گذشت زمان و استفاده کشش پیدا می‌کنند. اما بدانید که این کار احتمال تاول را بالا می‌برد.

انتخاب طول جوراب ورزشی مناسب

برای جلوگیری از هرگونه خطر ساییدگی، جوراب ورزشی شما باید بالاتر از کفش شما قرار بگیرد. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما یک جفت جوراب کوتاه در چکمه اسکی ایده بسیار بدی به نظر می‌رسد.

انتخاب ترکیب مناسب

خواندن برچسب روی جوراب مانند رمزگشایی متنی به زبان خارجی است که نمی دانید. مواد مورد استفاده در جوراب‌ها اغلب به نام‌های علمی پیچیده نوشته شده است که ممکن است برای ما قابل درک نباشند. با این وجود در اینجا چند قانون اساسی برای تطبیق جوراب ورزشی مناسب با فعالیت شما ارائه می‌دهیم:

اولین چیزی که باید در انتخاب مواد جوراب ورزشی مناسب در نظر بگیریم این سوال است:

آیا جوراب نخی (پنبه) برای ورزش توصیه می‌شود؟

پاسخ نه است. پنبه پارچه ای است که بسیار قابل تنفس است اما اثرات منفی مانند:

  • ذخیره عرق در الیاف خود
  • ایجاد رطوبت بیش از حد
  • کاهش بالشتک
  • کمک به شکل‌گیری چین و چروک در جوراب (که می‌تواند باعث ایجاد ضایعات پوستی شود) را ایجاد می‌کند.

در صورتی که فعالیت ورزشی که انجام می‌دهید شدید است، جوراب‌های ورزشی از جنس پنبه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، نوع الیافی است که جوراب ورزشی مناسب با آن ساخته شده است.

به طور کلی دو نوع الیاف وجود دارد:

1- الیاف طبیعی

مانند پشم، شم مرینو، پنبه و… به دلیل داشتن لمس نرم و ابریشمی به راحتی مشهور هستند. ظرفیت عایق حرارتی آن‌ها برای حفظ گرما و خاصیت ضدباکتریایی طبیعی که بوی بد را از بین می‌برند از مزیت‌های این الیاف هستند. با این حال، تنفس و مقاومت آنها نسبت به الیاف مصنوعی کمتر است. امروزه  بازار جوراب‌های ورزشی بسیار گسترده است. بسته به نیاز می‌توانیم پارچه‌های جوراب خاص یا ترکیبی از چندین پارچه را پیدا کنیم که در میان آن‌ها مواد زیر برجسته‌ترین گزینه‌ها هستند.

2- الیاف مصنوعی

مانند پلی استر، پلی آمید، الاستین و … به دلیل قابلیت تنفس به راحتی تعریق را از بین می‌برند، به سرعت خشک می‌شوند و در برابر سایش و پارگی مقاوم‌تر عمل می‌کنند. با این وجود، این الیاف به طور طبیعی راحت‌تر بوده ولی کمتر از الیاف طبیعی آنتی‌باکتریال هستند و هزینه زیست محیطی بالاتری دارند. در زیر به برخی از این الیاف اشاره می‌کنیم:

COOLMAX

این پارچه از الیاف پلی استر 4 یا 6 کاناله ساخته می‌شود که سیستمی را برای انتقال عرق به آخرین لایه تشکیل می‌دهند که تبخیر آن را بهبود می‌بخشد. معمولا از جوراب‌های ساخته شده با این پارچه‌ها در آب و هوای گرم استفاده می‌شوند.

ترمولیت

این پارچه‌ها دارای الیاف هسته توخالی هستند که هوا را حفظ می‌کند و عایق بهتری برای گرما ایجاد می‌کند. از جوراب‌های ساخته شده با این پارچه‌ها در آب و هوای سرد یا کوهستانی استفاده می‌شود.

برای مطالعه مقاله “برای سال 1401 جوراب نانو انتخاب کنید” کلیک کنید.

کوپرون

این پارچه‌ها دارای الیاف ترکیب شده با یون مس هستند که به از بین بردن قارچ‌ها، باکتری‌ها و بو کمک می‌کنند. از این جوراب‌ها در موارد تعریق زیاد و برومهدیروزیس (بوی بد پا) استفاده می‌‎شود.

CLEVERTEX

پارچه دولایه‌ای که ناحیه داخلی را خشک نگه می‌دارد و باعث دفع عرق به لایه دوم می‌شود تا آن را تبخیر کند.

نوع جوراب ورزشی مناسب و مواد تشکیل‌دهنده آن باید با فعالیت ورزشی که انجام می‌دهید مطابفت داشته باشد.

انواع جوراب ورزشی

جوراب‌ها را می‌توان بسته به کاربرد آن‌ها و نوع ورزش از یکدیگر متمایز کرد.

1- جوراب‌های معمولی

آن‌ها جوراب‌های معمولی هستند که می‌توان در هر فروشگاه ورزشی پیدا کرد. آن‌ها معمولا از پنبه ساخته می‌شوند و عناصر فنی آن‌ها را به سختی می‌توان تشخیص داد. استفاده از این جوراب‌ها برای فعالیت‌های ورزشی گاه به گاه یا با شدت کم مناسب است.

2- جوراب‌های دوندگی

یکی از رشته‌های ورزشی که تنوع بیشتری از جوراب‌ها برای آن یافت می‌شود، دو است. پاها در دویدن معمولا از مشکلات بزرگتری از ضربه‌های مکرر مسافت‌های طولانی آسیب می‌بینند.

به همین دلیل برای این ورزش جوراب‌ ورزشی مناسب فنی و سنگین را توصیه می‌کنیم. این جوراب‌ها دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • بیشتر آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پای راست و چپ را از هم متمایز می‌کنند.
  • از آنجایی که آناتومیک هستند، می‌توانند در برخی از مناطق پا از پارچه‌های الاستیک مقاوم‎‌‌تر استفاده کنند، مانند پاشنه یا قوس کف پا که به ثبات بیشتری نیاز دارند.
  • بدون درز و صاف هستند.
  • مشخصه بارز آن‌ها قسمت‌های بالشتک‌دار یا دولایه آن‌هاست که راحتی بیشتری در پاشنه یا کف پا ایجاد می‌کنند.
  • بسته به بسته به استحکام مورد نیاز، این جوراب‌های ورزشی در اندازه‌های مختلفی یافت می‌شوند.
  • این جوراب‌ها معمولا بافت فشرده کافی برای تقویت سیستم وریدی دارند و از خستگی عضلانی جلوگیری می‌کنند.

3- جوراب‌های پیاده‌روی- کوهنوردی

ما برای این رشته‌های ورزشی جوراب‌های فنی (کوتاه یا بلند) را درست مانند جوراب‌ ورزشی مناسب برای دویدن پیشنهاد می‌کنیم. شما باید توجه ویژه‌ای به آب و هوا و دمای مکانی که می‌خواهید ورزش کنید داشته باشید.

بسته به آب و هوا، به دنبال جوراب‌هایی خواهیم بود که از پاها در برابر سرما محافظت کنند و شما را گرم نگه دارند. یا برعکس خنک‌تر باشند و از ایجاد گرما جلوگیری کنند.

4- فوتبال

در ورزش فوتبال، از جوراب‌های فشرده‌ای که حاوی عناصر فنی برای تثبیت و جلوگیری از آسیب، پینه، خراش یا تاول هستند، استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های مهم دیگر و دلیل استفاده از آن‌ها در فوتبال، این است که جوراب ورزشی مناسب با استفاده از بالشتک‌ها به حفظ تناسب ساق پا و محافظت از درشت نی کمک می‌کنند.

5- سایر ورزش‌ها

دوچرخه سواری، اسکیت، بسکتبال و… همه ویژگی‌های خاص خود را دارند که برای انتخاب کفش و جوراب ورزشی مناسب باید به آن‌ها توجه کرد.

جمع‌بندی

همانطور که در طول مقاله توضیح دادیم، انتخاب جوراب و کفش مناسب برای مقابله با آسیب‌های رایج پا (به ویژه در ورزش‌هایی مانند فوتبال و دو) ضروری است. آسیب‌هایی که با جوراب ورزشی مناسب می‌توانیم از آن‌ها جلوگیری کنیم عبارتند از:

  • بوی بد پا
  • گردش خون ضعیف در پاها
  • تعرق مفرط
  • میخچه و پینه
  • سیاه شدن ناخن
  • تاول و خراش
  • و بسیاری از آسیب‌های دیگر

در این مقاله به بررسی خصوصیت‌‌های جوراب ورزشی مناسب و نحوه انتخاب جوراب بر اساس فعالیت ورزشی پرداختیم. انتخاب جوراب ورزشی مناسب یکی از مهم مهم‌ترین نکات برای ورزش است. در سایت نوین ساکس طف وسیعی از انواع جوراب‌های ورزشی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف موجود است. شما می‌توانید با خیال راحت جوراب مطابق با فعالیت ورزشی را با توجه به توضیحات بالا به صورت آنلاین از نوین ساکس خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *