دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید جوراب مناسب + چگونه بفهمیم به چه نوع جورابی نیاز داریم؟

فعالیت‌های بیرون از خانه برای پاها سخت است؛ بنابراین خرید یک جفت جوراب مناسب اولین خط دفاعی شما برای داشتن پاهایی خشک، راحت و بدون تاول خواهد بود. اگرچه عبارت «جوراب‌های فنی» ممکن است خنده‌دار به نظر برسد، اما نمی‌توان پیشرفت این جوراب‌ها در برابر جوراب‌های لوله‌ای تمام پنبه‌ای قدیمی را نادیده گرفت. این مقاله به شما در خرید جوراب مناسب کمک می‌کند.

 

خرید انواع جوراب از نوین ساکس

 

خرید جوراب مناسب بر اساس فعالیت

جوراب‌ها بر اساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، سازماندهی می‌شوند. هرکدام از این جوراب‌ها دارای تفاوت ظریف در ساختار هستند. در ادامه به بررسی انواع جوراب می‌پردازیم تا به شما در خرید جوراب مناسب کمک کنیم.

جوراب‌های ورزشی/چندمنظوره

این دسته از جوراب‌ها مجموعه جوراب‌های سفید سنتی (به‌روز شده با پارچه‌های ضد رطوبت) تا جوراب‌های فنی که برای تمرینات و دویدن در نظر گرفته شده است را در بر می‌گیرد. اکثر این جوراب‌ها مقداری بالشتک در کف دارند، اما در کل حجم کمی دارند.

جوراب‌های مخصوص دویدن

این جوراب‌ها از جوراب‌های آستر نازک با بالشتک بسیار کم تا جوراب‌هایی با بالشتک متراکم در پاشنه و کف پا را شامل می‌شوند. برخی از دوندگان برای تناسب بهتر جوراب در کفش‌های خود بالشتک کمتری را ترجیح می‌دهند. برخی دیگر بالشتک بیشتری را برای کاهش خستگی پا ترجیح می‌دهند.

جوراب‌های مخصوص پیاده‌روی

این جوراب‌ها دارای خاصیت بالشتک و از بین بردن رطوبت پا در حین پیاده‌روی هستند.

برای مطالعه مقاله “5 استراتژی ست کردن جوراب‌ های فانتزی با هر استایل” کلیک کنید.

جوراب‌های معمولی

اگرچه این جوراب‌ها در سبک‌های مختلفی (رنگ، طرح و …) دارند، اما معمولاً از جنس پارچه‌هایی مانند پشم و پنبه هستند.

جوراب‌های سبک کوهنوردی

این جوراب‌های نسبتاً نازک برای کوهنوردانی با پاهای پرحجم (یعنی پاهای پهن یا بلند) مناسب هستند. این جوراب‌ها رطوبت را از بین می‌برند و دارای بالشتک متوسطی در قسمت پاشنه و پنجه پا هستند. آن‌ها به‌خصوص در قسمت بالا نازک‌تر از جوراب‌های نیم سنگین هستند و می‌توان آن‌ها را با یا بدون جوراب‌های آستر پوشید. خرید جوراب مناسب یکی از نکات مهم در کوهنوردی است.

جوراب‌های نیم سنگین کوهنوردی

ضخامت اضافی این جوراب‌ها به کوهنوردان با پاهای کم حجم مناسب است. آن‌ها نسبت به جوراب‌های سبک کوهنوردی، بالشتک‌های بیشتری در پاشنه و پنجه دارند و علاوه بر آن دارای بالشتک در بالا و ساق پا برای ایجاد راحتی بیشتر در مسیرهای طولانی هستند. این جوراب‌ها را نیز می‌توان با یا بدون جوراب‌های آستر پوشید.

جوراب‌های کوهنوردی

این جوراب‌ها سنگین‌ترین و ضخیم‌ترین گزینه برای کوهنوردی هستند. جوراب‌های کوهنوردی برای شرایط سرد و ناهموار طراحی شده‌اند و حجیم و دارای بالشتک‌های اضافی هستند. خرید جوراب مناسب به شما کمک می‌کند تا علاوه بر محافظت از پاهای خود از  تجربه کوهنوردی خود لذت ببرید.

جوراب‌های اسکی و اسنوبورد

این جوراب‌ها در ناحیه ساق پا و معمولاً زیر پادارای بالشتک‌هایی هستند. درغیر این صورت نازک هستند و گرمای قابل توجهی ایجاد نمی‌کنند، بلکه برای محافظت از پاها در برابر نقاط تحت فشار و آسیب احتمالی داخل چکمه‌ها طراحی شده‌اند.

جوراب‌های چند منظوره

در ادامه به برخی از انواع جوراب‌های چندمنظوره می‌پردازیم.

جوراب‌های آستر

این جوراب‌ها زیر یک جفت جوراب معمولی کوهنوردی پوشیده می‌شوند. معمولاً از مواد مصنوعی مانند پلی آستر ساخته می‌شوند و رطوبت را از سمت پاها به جوراب بیرونی هدایت می‌کنند تا تبخیر شود. جوراب‌های آستر در بین کوهنوردان محبوب هستند؛ زیرا می‌توان آن‌ها را سریع‌تر از جوراب‌های معمولی در سفرهای طولانی شسته و خشک کرد.

جوراب‌های ضدآب

خرید جوراب‌ مناسب ضدآب و پوشیدن آن‌ها در زیر جوراب‌های معمولی در هوای بارانی وقتی خشک نگه داشتن جوراب‌های معمولی یک ضرورت است و پوشیدن آنها بجای جوراب معمولی دو گزینه پیش روی شما است. این جوراب‌ها دارای نمای بیرونی ضخیم مانع رطوبت و لایه درونی پشمی هستند. این جوراب‌ها از پاها در برابر آب‌های سرد محافظت می‌کنند.

جوراب‌های انگشتی

این جوراب‌ها همانند دستکش برای پاها عمل می‌کنند و به جلوگیری از تاول‌های بین انگشتان پا (که ممکن است در اثر پوشیدن کفش تنگ ایجاد شوند) کمک می‌کنند. با خرید جوراب مناسب از انواع مشکلات پوستی مانند تاول و ناراحتی‌های پوستی پاهای خود جلوگیری کنید.جوراب‌های انگشتی معمولاً از الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند و برای دویدن و پیاده‌روی مناسب هستند.

جوراب‌های پشمی

این جوراب‌ها یک انتخاب راحت با کفش یا صندل یا حتی به تنهایی هستند. این نوع پارچه رطوبت را جذب می‌کند، اما به اندازه جوراب‌های دیگرراحت نیستند.

جوراب‌های گرم‌کننده

این جوراب‌ها از یک باتری کم آمپر برای تامین گرمای سریع استفاده می‌کنند. این جوراب‌ها برای فعالیت‌های کم تحرک مانند ماهیگیری، تماشاگران ورشی و … در هوای سرد مناسب هستند.

آشنایی با مواد تشکیل دهنده جوراب‌ها

هر یک از پاهای شما بطور متراکم با 250000 غدد عرق پوشیده شده‌اند که باعث می‌شود پاها یکی از عرق آور ترین نقاط بدن شما باشند. خرید جوراب‌های مناسب به جذب و پخش این رطوبت و جلوگیری از بیماری‌های پوستی پاهای شما کمک می‌کنند. در اینجا رایج‌ترین نوع پارچه جوراب‌ها را بررسی می‌کنیم.

پشم مرینو

الیاف ظریف بدون خارش پشم مرینو، عملاً جایگزین جوراب‌های پشمی زبر نسل‌های قبل شده است. بزرگ‌ترین مزیت این الیاف ترموستاتیک بودن (تنظیم دما) است، بنابراین پاهای شما در طیف وسیعی از دماهای مختلف راحت می‌مانند. پشم می‌تواند تا 30 درصد وزن خود آب جذب کند که به پاها کمک می‌کند تا در اکثر شرایط خشک بمانند.

مزایا: در شرایط سرد یا گرم راحت است، رطوبت را جذب می‌کند، مانند پشم‌های قدیمی باعث ایجاد خارش نمی‌شوند.

معایب: کمی کندتر از مواد مصنوعی خشک می‌شوند، گران‌تر هستند.

الیاف مصنوعی

برای ایجاد راحتی و تناسب بیشتر، اغلب مواد متعددی باهم ترکیب می‌شوند یا در قسمت‌های اتخابی جوراب استفاده می‌شوند. نایلون و اسپندکس لیکرا به جوراب‌ها کمک می‌کنند تا شکل خود را حفظ کنند، تناسب خوبی ایجاد کرده و در برخی از مدل‌ها پشتیبانی از قوس پا را فراهم کنند. پلی استر، پلی پروپلین، کولمکس اکلرلیک و… الیافی هستند که معمولاً در جوراب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این الیاف رطوبت را از بین می‌برند تا پاهای شما را خشک نگه دارند و از ایجاد تاول جلوگیری کنند. خرید جوراب مناسب یکی از بهترین گزینه‌ها برای تضمین سلامت‌ پاهای شما است.

مزایا: با دوام هستند، سریع خشک می‌شوند، رطوبت را جذب می‌کنند و دارای بالشتک هستند.

معایب: در شرایط گرم راحت نیستند، عایق آب و رطوبت خارجی نیستند.

اینگیو (Ingeo)

این فیبر پلی لاکتیک اسید یا PLA مانند پلی استر عمل می‌کند، اما یک جایگزین سازگار با محیط زیست است.

مزایا: از منابع تجدیدپذیر ساخته شده. قابل بازیافت است. رطوبت را از بین می‌برد. بوی بد پا را کنترل می‌کند.

معایب: نسبت به الیاف دیگر دوام کمتری دارند.

ابریشم

این عایق طبیعی در برخی از جوراب‌های آستری استفاده می‌شود. رطوبت را از بین می‌برد و بافتی نرم برای پوست ایجاد می‌کند.

مزایا: بافت سبکی دارد، احساس راحتی به پوست می‌دهد.

معایب: دوام کمتری نسبت به سایر پارچه‌ها دارد.

پنبه

جوراب‌های پنبه‌ای برای استفاده در فعالیت‌های زیاد پیشنهاد نمی‌شود. مشکل جوراب‌هایی که از 100% پنبه تشکیل شده‌اند این است که عرق را جذب نمی‌کنند، سریع اشباع می‌شوند و به آرامی خشک می‌شوند و یک شرایط عالی برای ایجاد تاول ایجاد می‌کند. اگر به دنبال خرید جوراب مناسب برای فعالیت‌های ورزشی هستید از انتخاب جوراب هایی با بافت پنبه‌ای خودداری کنید.

مزایا: ارزان هستند و برای استفاده روزانه مناسب هستند.

معایب: برای فعالیت‌های زیاد توصیه نمی‌شوند.

ویژگی‌های جوراب مناسب

بالشتک

برای خرید جوراب مناسب، به دنبال بالشتک در پاشنه و پنجه پا باشید. توجه داشته باشید که بالشتک مناسب باعث تنگ شدن کفش شما نمی‌شود. بالشتک یا با افزایش تراکم در برخی نواحی یا در برخی موارد با بافتن موادی مانند اکرلیک در آن نواحی ایجاد می‌شود. این بالشتک می‌تواند در سفرهای سخت در زمین‌های ناهموار یک محافظ واقعی برای پا باشد.

تقویت کننده قوس پا

برخی از جوراب‌ها بافت محکم‌تر و تقویت شده‌ای را در قسمت قوس پا ارائه می‌دهند تا قوس پا را بهبود ببخشند. اگر قوس بلندی دارید این جوراب گزینه خوبی برای شما است. این جوراب همچنین برای کسانی که قوس معمولی و کف پای صاف دارند نیز مناسب است. عدم وجود این قابلیت، می‌تواند باعث ایجاد درد با حتی التهاب کف پا را ایجاد کنند و حتی درد شدیدی در پاشنه پا ایجاد کند. با این حال به یاد داشته باشید که کفش مناسب عامل کلیدی برای تقویت قوس پا است.

قد جوراب

در بسیاری از موارد این گزینه یک انتخاب شخصی است. با این حال، جوراب‌های بلند و یک چهارم، از آسیب دیدن پاها توسط کفش محافظت می‌کنند بنابراین هنگامی که کفش‌های بلند یا چکمه می‌پوشید، جوراب‌هایی به بلندی کفش خود انتخاب کنید.

تناسب

هنگامی که جوراب را امتحان می‌کنید، به نحوه قرار گرفتن آن‌ها در پنجه و پاشنه توجه کنید. طول جوراب معیار اصلی خرید جوراب مناسب است. اگر جوراب خیلی بلند باشد، روی انگشتان جمع می‌شود. اگر خیلی کوتاه باشد، جوراب داخل کفش می‌لغزد و باعث احساس ناراحتی در پا می‌شود. اگر می‌خواهید جوراب‌های بالشتک دار را امتحان کنید، آن‌ها را با کفش خود امتحان کنید تا اطمینان حاصل کنید که باعث تنگ شدن کفش نمی‌شوند.

بلندی جوراب مناسب

چهار گزینه برای انتخاب و خرید جوراب مناسب وجود دارد: کالج، مچی، ساق پا و زیر زانو. همه این جوراب‌ها نقش مهمی در محافظت پا در برابر سایش، محافظت در برابر محیط و گرما دارند.

جوراب‌های کالج

جوراب‎های کالج به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در کفش شما پنهان شوند و بهترین گزینه برای روزهای گرم بیرون از خانه، کفش‌های کالج و کفش‌های ورزشی هستند. این جوراب‌ها محافظت بسیار کمی برای سایش مچ پا در برابر آسیب‌های مختلف از جمله برخورد با سنگ، گزش حشرات و… فراهم می‌کنند.

جوراب‌های مچی

این جوراب‌ها کمی بالاتر می‌آیند تا گرما و محافظت بیشتری برای مچ پا فراهم آورند. این جوراب‌ها گزینه مناسبی برای پوشیدن با کفش‌های بلند هستند.

جوراب‌های ساق

این جوراب‌ها بالاتر از استخوان مچ قرار می‌گیرند و گزینه خوبی برای چکمه‌های متوسط هستند. این جوراب‌ها همچنین از تحریکات ناشی از علف‌های بلند و گزش حشرات جلوگیری می‌کنند.

خرید جوراب مناسب

جوراب‌های زیر زانو

این نوع از جوراب‌ها در این روزها، یا فوق‌العاده گرم هستند و برای کوهنوردانی طراحی شده‌اند که به محافظت بیشتر از ساق پا در برابر چکمه‌های بلند کوهنوردی نیاز دارند یا بسیار سبک هستند و برای دوندگانی که نیاز به فشرده سازی دارند مناسب هستند. بنابراین اگر به دنبال خرید جوراب مناسب برای روزهای گرم تابستان هستید بهتر است از خرید جوراب‌های خیلی بلند صرف‌نظر کنید.

نکته کلیدی این است که جوراب مناسب برای شما به اندازه کافی بلند باشد تا از پا و ساق پا محافظت کند و با پای شما متناسب باشد.

رنگ جوراب مناسب

این یک انتخاب فردی است و بر اساس استایل شما خواهد بود. ظاهراً کنه‌ها جذب رنگ‌های روشن‌تر می‌شوند، بنابراین می‌توانید هنگام بیرون رفتن از خانه از جوراب‌های تیره‌تر استفاده کنید.

نکات مهم برای خرید جوراب مناسب

به فعالیت، فضا و محیطی که می‌خواهید از جوراب خود استفاده کنید، فکر کنید. این باعث می‌شود نوع و الیاف مناسب را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. سپس تصمیم بگیرید که با چه نوع کفشی از آن‌ها استفاده می‌کنید تا بتوانید قد مناسب را انتخاب کنید. رنگی را انتخاب کنید که شما را خوشحال می‌کند.

پاها یکی از اندام مهم در بدن ما هستند که محافظت از آن‌ها امری بسیار مهم است.  در این مقاله با نکات خرید جوراب مناسب، انواع و جنس‌های مختلف جوراب را مورد بررسی قرار دادیم. امید است مطالب فوق به شما در انتخاب و خرید جوراب مناسب کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *